Alla inlägg under maj 2014

Av Zarah Sjögren - 30 maj 2014 21:48

Periodvis är jag väldigt dålig på att uppdatera här på bloggen. För det mesta ser mina dagar likadana ut, då känns det bara som att jag repeterar samma sak om och om igen 😜 


Idag har jag bara styrketränat. Jag körde mitt favoritpass, ben! När jag kör ben brukar jag variera mellan olika typer av övningar, vikter, reps och set Mellan olika dagar. Just idag var min pt med så då valde jag att köra alla "stång övningar" så att han kan kolla att jag bibehåller min teknik och inte slarvar. Jag körde front squats, back squats, marklyft, raka marklyft och utfall. Alla dom övningarna är favoriter. Dels är jag stark i benen sen är dom även favoriter för att det är övningar som aktiverar hela kroppen. Dom är även alldeles utmärkta komplement till thaiboxningen!

Idag körde jag tex 3 set 60 kg squats och avslutade med 40 kg 15 explosiva, snabba repetitioner. Det är lätt att glömma bort varför jag tränar och lassa på mer vikt och stå och sega upp stången men 60 kg är för mig en perfekt vikt. Då kan jag göra många reps. Visst varierar jag så att jag ibland kör tyngre och färre repetitioner, men en bra tumregel är explosiv träning= explosiva muskler. 


Vi gick efter stång övningarna och körde lite frivändningar. Inte riktigt min grej men det kan definitivt bli 😋

Efter det körde jag benpress och stod sen och petade halvmotiverat på säcken med tårna...

Jag avslutade med axelrehab. Jag kör en sån övning varje dag och det har gett resultat...tror jag...

Av Zarah Sjögren - 27 maj 2014 17:27

Sitter på bussen på väg till träning nr2 för dagen, thaien. 

Gymträningen går bra bortsätt från att jag har känt mig lite matt senaste veckan. Thaien går som den går...jag är där i alla fall...

Jag gjorde nya mätningar på gymmet igår,


15.5 % fett

49,3 kg muskler

1% inre fett


Det händer grejer väldigt snabbt! Det är med all säkerhet förklaringen till mitt berg-och dalbane humör. Det känns som jobbig pms, enda skillnaden är väl att jag inte får mens längre. Så många gånger (exakt 12ggr/år) svär jag över att den kommer men nu när den är borta vill jag ha den!

Jag får fylla på med vitaminer och mineraler så den kommer tillbaka och kan fortsätta irritera mig en gång i månaden. 

Av Zarah Sjögren - 22 maj 2014 19:07

Igår körde jag gym och sen thai....som vanligt. Med en hornhinna som inte vill läka, ett ben som inte går att sparka med och en arm som inte går att slå med blir det därefter, men det är skönt att vara där ändå. 


Till idag hade jag gjort om mitt benpass. Det var riktigt äckligt skönt! Sådär så att det är svårt att gå skönt 😊


På kvällen gick jag ner till Thaien i och med att jag var i närheten. Jag hade bestämt innan att jag ska långvila mitt ben till på måndag men väl nere på klubben var det svårt att låta bli. Jag gick därifrån i stället...

Av Zarah Sjögren - 21 maj 2014 00:51

 


Idag var jag inte till gymmet. Jag kunde hoppa över en dag utan att få panikångest 😜 Istället har jag cyklat runt hela Sthlm. Helt underbart när solen skiner och man inte behöver pälsa på sig en massa. 

Jag var till idrottskliniken på förmiddagen. Han klämde och kände och nickade och skrev en remiss till magnetröntgen. Hoppas jag får komma dit snart..


På kvällen körde jag så klart thai. Eftersom att jag varken kan ta emot smällar i ansiktet just nu eller kan sparka ordentligt hoppade jag över den vanliga fullkontakts-sparringen. Jag körde ett par ronder med bara sparkar men benet har börjat värka mer och mer dom senaste dagarna så det var ingen ide att fortsätta så. Istället körde jag clinchsparring vilket jag älskar. I och med att det är min favorit känns det som ett bra alternativ till vanliga sparringen så jag kan utveckla teknikerna där. Har jag sagt tidigare att jag äääääääälskar thaiboxning 😉 Bästa ❤️

Av Zarah Sjögren - 20 maj 2014 00:00

   

nya favoritkläder från Lorna Jane


Idag körde jag ben och rygg på gymmet. Efter det åkte jag äntligen in och röntgade benet och axeln!

Imorgon ska jag till idrottskliniken och träffa en ortoped. Hoppas, hoppas att jag kan bli av med den här skiten nu så jag kan köra fullt ut!


Thaipasset gick väl okej. Nu har jag skadat hornhinnan och får inte ta några slag i ansiktet så min sparring fick bestå av enbart sparkar. Lite tråkigt 😔 men skitsamma. Jag brukar boxas mer än sparkas så det är bara nyttigt att för omväxlingsskull bara använda ben och knän. Vi avslutade med clinch och knän och sparkar på säcken. Jag accepterade mina "brister" och körde utifrån det. Ett bra pass 😊

Av Zarah Sjögren - 16 maj 2014 23:08

 

Sportbh med luva och tights från det Austaliensiska märket Lorna Jane

 

Idag var jag äntligen till vårdcentralen angående mitt ben och min axel. Han sågade konstigt nog inte av mig benet??! Jag som var helt säker på att jag skulle få fortsätta slåss med ett träben! Lite besviken blev jag...

Läkaren köpte inte mina självdiagnostiserade teorier. Jag försökte övertyga honom men nej, han tittade mest konstigt på mig när jag babblade på om döda nerver och amputering. Äh....han vet inte vad han sysslar med! Nä men däremot trodde han att det kunde vara en spricka både i benet och i axeln och att det har inte har läkt ihop som det ska. Benet kan jag hålla med om att det är en spricka eller nåt, det har jag trott hela tiden men hoppats på att det ska läka av sig själv. I axeln tror jag däremot inte att det är någon skelettskada. Men men vad vet väl jag. Mig kvittar det vad det är bara det går att fixa...fort. 

Han skrev en remiss till röntgen så jag kunde gå dit direkt och jag...gick och tränade istället 😜 Jag är nog dum i huvudet på riktigt...på allvarligt riktigt...


Påväg till gymmet stannade jag till vid Lorna Jane. En nyöppnad butik i Sumpan med bara träningskläder 😻 Jag har alltid på mig träningskläder, jag älskar träningskläder. Jag hade inte förväntat mig att hitta något snyggt meeeen så fel jag hade! Jag provade nog igenom vartenda plagg i hela butiken och ville ha typ allt! Tjejen i butiken frågade om hon fick fota mig i ett par plagg och lägga upp på Instagram. Självklart! Om jag kan få de 459 linnen, tights och sportbh:ar som jag precis har provat...eller ett linne kanske...jag fick en juice 😋 Det dög alldeles utmärkt. Tjejen i butiken var helt klart den trevligaste butikspersonal jag någonsin har mött. Superbra service och supersnygga träningskläder! Jag fick med mig ett snyggt linne därifrån. Bilder kommer sen..nångång. Jag är inte så jätteflitig med selfie:sar. 


Väl på gymmet körde jag bara lite halvhjärtat några överkroppsövningar och körde lite på säcken. That's it!



Av Zarah Sjögren - 15 maj 2014 20:29

 

Påväg hem från thaien. Som jag har sagt tidigare har jag börjat hitta mitt flow igen. Varför det går så mycket bättre nu än för en vecka sen beror på flera saker. Dels äter jag bättre nu vilket också betyder att jag har mer energi. Dels beror det även på kontinuiteten i min träning. Jag tränar hårt, två gånger om dagen! Sist men inte minst handlar det om mitt tänk. Tror jag inte att jag kan eller orkar så gör jag det inte heller. Simpelt. 

 

Idag var det mycket sparring som vanligt. Vi blandade vanlig fullteknik thaisparring med delteknik...kan man säga så? Jag menar att vi i delteknik sparringen bara får utföra en viss teknik tex bara jabba eller bara sparka med det främre benet osv. 

Det kändes riktigt bra. Jag kände mig avslappnad och har börjat leka lite mer i min sparring. Jag testar lite nya saker bla att byta stance, vilket betyder att jag står med andra benet fram mot vad jag brukar. Jag testar även sånt jag kört på säcken tidigare under dagen. I och med att jag kör mot mycket killar som oftast då är längre än mig måste jag tänka på ett annat sätt än om jag kör mot någon som är jämnlång. Jag har alltid kört mot de som är större men alltid tyckt att det har varit jobbigt för att jag får en jabb i facet om och om igen. Nu först börjar jag knäcka koden...

Vi avslutade med clinch och sedan en j**la massa knän på säcken. Som vanligt med andra ord. 

 

Nu ska jag vila från Thaien till på måndag....eller kanske i alla fall...kan ju hända att jag kör sparring på lördag 💃 



Av Zarah Sjögren - 15 maj 2014 17:48

Från en träning till en annan...

Idag kom jag iväg sent till gymmet igen! och stannade alldeles för länge. 


Jag körde ben och rygg idag. Det kändes löjligt lätt vilket är skönt. Det dumma är är jag har kramp i det skadade benet men jag kör på ändå. Ska ju till läkaren imorgon. Blundar för problemen så länge. 

Efter passet körde jag säck som vanligt. Pga benet tog jag det lite lugnare än vanligt....men bara lite 😜


Nu är jag påväg till thaien. Hoppas, Hoppas 🙏 att vi kör mycket clinch idag så mitt ben pallar med! Dessutom är clinch min starka sida och en favvo såklart. 

Presentation


Jag heter Zarah och är 38 år. Jag är mamma till tre helt underbara barn som jag värdesätter mer än någonting annat men i den här bloggen ska jag främst dela med mig av ett annat stort intresse jag har...eller Intresse är helt fel ord...det är en livsstil,

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Follow me in any language

Instagram

Statistik


Skapa flashcards